مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌ها در امور پيمانكاری

11

با توجه به پرسش هاي مكرر دستگاه هاي اجرايي، مهندسان مشاور و پيمانكاران در مورد ضوابط ابلاغي در امور قراردادهاي پيمانكاري و با هدف جلوگيري از ارسال پرسش‌هاي تكراري و در دسترس بودن پاسخ‌هاي  داده شده از سوي دفتر نظام فني اجرايي، مجموعه جديدي از پرسش‌ها و پاسخ‌هاي مربوط به قراردادهاي پيمانكاري به تفكيك موضوع از طرف اين دفتر گردآوري و در پايگاه الكترونيكي معاونت نظارت راهبردي قرار داده شده‌است.

شايان ذكر است مجموعه جديد شامل مجموعه‌هاي قبلي به علاوه پرسش ها و پاسخ‌هاي جديد است.      بديهي است پاسخ‌هاي ياد شده با توجه به پرسش هاي مطرح شده، مقطع زماني و اسناد و مدارك منضم به پيمان، ارايه گرديده و ممكن است براي موارد ديگر قابل انطباق نباشد، بنابراين براي تطبيق پاسخ‌هاي مندرج در اين مجموعه با پرسش‌هاي پيش‌رو، ضروري است دقت كافي مبذول گردد.

يادآور مي‌شود ادامه پرسش و پاسخ‌ها در امور مختلف پس از تفكيك و جمع‌آوري بتدريج در پايگاه الكترونيكي ياد شده قرار خواهد گرفت.

تاريخ پاسخ :  27/06/1389

يك – مقدمه

دو – code-.xls

سه – شرايط عمومي پيمان

چهار – تعديل و مابه التفاوت

پنج – فهرست بها

شش – بخشنامه مترمربع زيربنا

هفت – بخشنامه اجراي كارهاي ساختماني به صورت سرجمع

هشت – بخشنامه نحوه ارايه پیشنهاد قیمت

نه – آيين نامه تضمين براي معاملات دولتي

 ده – آيين نامه  اجرايي ماده  81

يازده – مالیات بر ارزش افزوده

32 thoughts on “پرسش و پاسخ های پیمانکاری

  1. hamid alavi میگوید:

    سلام
    میخوام صورت وضعیت موقت آهن بنویسم . تاریخ قراردادم اوایل خرداد ۹۱ و پیشنهاد قیمتم اواخر اردیبهشت ۹۱ بوده و خرید آهن آلاتم برج ۴ تا ۷ سال ۹۱ بوده . طبق بخشنامه صفحه اول مابه التفاوت آهن ۹۱ میتوانم ۹۰درصد موقت بگیرم که نیاز به قیمت بورس آهن آلات برج ۲ تا ۷ سال ۹۱ دارم . از کجا باید پیدا کنم ؟

  2. بهرام رحمان پور میگوید:

    با سلام همانطور که مستحضرید ضریب ارتفاع از کف معماری به بالا تعلق میگیرد بنده در یک پروژه ای هستم که کف معماری ما از کف زمین طبیعی 5 متر پایین تر است به نظر بنده بدلیل این ارتفاع منفی یا رو پایین ضریب ارتفاع به خود کف حتی بتن مگر هم تعلق میگیرد چون که تقریبا مبنا برای کف معماری زمین طبیعی است وزمین طبیعی به بعد است که صعوبت اغاز میشود حلا چه رو به بالا یا رو به پایین. اگر نظرتون با نظر بنده یکی است با کدام منبع و مرجع میتونم این قضیه را اثبات کنم واگر نیست استدلالتان را بیان کنید تا بنده هم تمجیح شود با تشکر

    • m-r میگوید:

      با سلام-در صورتی در قرار داد تنظیم شده ضریب ارتفاع به کلیه آیتمها اعمال شده باشد .ملاک پرداخت قرار می گیرد-به فرمول محاسبه ضریب ارتفاع رجوع شود

  3. امیدمومنی میگوید:

    زمان شروع بهره برداری توسط کارفرما بعد از اتمام رفع نقص موارد پیوستی صورتجلسه تحویل موقت و شروع دوره تضمین میباشد یا قبل از اتمام رفع نقص وشروع دوره تضمین.

  4. منوچهر واحدی میگوید:

    ملاک محاسبه مابه التفاوت مصالح صورت وضعیت ایست یاصورت جلسه ورود مصالح به کارگاه

  5. saman میگوید:

    باسلام و خسته نباشید. اگر در یک قرارداد چند فهرست بها باشد ( مثال : ابنیه-راه-مکانیک-برق) و سقف ریالی یک فهرست بها پر شده باشد ولی سقف ریالی فهرست بهای دیگر خیر(مثال: راه سقف ریالی پر شده ولی ابنیه هنوز سقف ریالی آن خالی است) در این حالت اگر می توان برخی آیتمها که کاملا مشابه هستند به جای فهرست راه از فهرست ابنیه استفاده شود.(مثال : آیتمهای آسفالت در هردو فهرست مشابه هستند ولی چون سقف ریالی فهرست راه پر شده است بقیه حجم و ریال مانده را از فهرست ابنیه استفاده کرد)؟ با سپاس. لطفا پاسخ را به ایمیل اریال نمایید.

  6. alijafarisamani میگوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید … در یکی از پروژه های عمرانی به منظور هدایت آب زیر فنداسیون ها و انجام زهکشی، تا تراز مشخصی قلوه ریزی شده است برای پرداخت بهای عملیات صورت گرفته با عنایت به اینکه عملیاتی نظیر تسطیح و رگلاژ روی سطح تمام شده قلوه ریزی با دست یا ماشین صورت می گیرد، آیا آیتم 60101 در فهرست بهای راه و باند قابل پرداخت است یا خیر؟ در صورت امکان راهنمایی بفرمایید … با تشکر

  7. مهدی میگوید:

    سلام.
    اگر پیمانکار سوالی از مشاور یا کارفرما بپرسد (یا در موردی که ابهامی دارد کسب تکلیف نماید)، مشاور یا کارفرما چند روز وقت برای پاسخگویی دارد؟ و اگر د رمدت مقرر پاسخ ندهد آیا پیمانکار میتواند به برداشت خود اکتفا نموده و کار را طبق آن انجام دهد؟ این موضوع در کجا (شرایط عمومی، شرایط خصوصی، بخشنامه یا آیین نامه) آمده است؟

    ممنون از شما

  8. محمود میگوید:

    سلام.
    در قراردادی که منظم به چند فهرست بها باشد در صورت استفاده از فصلی که در برآورد ریالی قرارداد ضریب فصل نداشته باشد، از چه ضریب فصلی استفاده میشود؟ آیا باید از ضریب پیمان استفاده کرد ؟

  9. مجيد انگاشته میگوید:

    سلام بنده جهت شركت در مناقصه اي ، از شركت شخصي با اطلاع خودشان شركت كردم و برنده شدم ، كل پيمان را شامل اجرا فني مالي وغيره بدون حضور و كمك ايشان انجام دادم حالا سوالم اينجاست كه بابت اسم شركت ايشان چه سهمي يا سودي بايد به ايشان بدهم ممنون

  10. سعید میگوید:

    با سلام و احترام
    بنده پیمانکار هستم و از قوانین قرار داد هم تا حدودی بی اطلاع هستم
    در حال حاضر پروژه ای در دست داریم که متاسفانه صورت وضعیت های پرداختی بسیار عقب افتاده و به صورت کامل پرداخت نشده است و پروژه تقریبا به انتهای خود رسیده است با توجه به این کارفرما تهدید به تعطیلی کار میشود و ایشون بیان میکنند که در صورتی که این کار صورت پذیرد تاخیرات اعمال میشود .
    سوال بنده اینجاست در صورتی که صورت وضعیت ها پرداخت نشده ما اقدام به تعطیلی پروژه کنیم ایا ایشون میتوانند تاخیرات را اعمال کنند یا نه؟
    با تشکر از پاسخگوی شما

    • موسوی میانجی میگوید:

      بعد از اتمام کار شما بایستی لایه تاخیرات به کارفرما بدید و کارفرما تاخیرات مجاز و غیر مجازتون را بررسی می کنه اگر بنا باشه که کارفرما پولی رو کسر بکنه باید اول لایحه تاخیرات رو بررسی کنه و تاخیرات غیر مجاز شما رو محاسبه کنه. تاخیرات ناشی از دیرکرد پرداخت کارفرما مطابق فرمول بخشنامه محاسبه میشه و از کل تاخیرات کسر میشه

  11. امید میگوید:

    با سلام و احترام
    در محاسبه هزینه های مدت تعلیق بر اساس متوسط کارکرد فرضی ماهانه، آیا حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان بر مدت زمان اولیه اجرای کار در زمان انعقاد پیمان و شروع کار ملاک است و یا حاصل تقسیم مبلغ تغییر یافته پیمان بر مدت زمان تغییر یافته پیمان با احتساب الحاقیه های آن ملاک است؟
    برای مثال، مبلغ اولیه پیمان 100 ریال و مدت زمان آن 10 روز بوده که متوسط کارکرد فرضی ماهانه 10 ریال می گردد و پس از مدتی با ابلاغ کارهای جدید و با توافق پیمانکار الحاقیه ای تنظیم و مبلغ پیمان به 200 ریال و مدت آن به 16 روز افزایش یافته که متوسط کارکرد ماهانه 12/5 ریال می گردد.
    با تشکر

  12. امین میگوید:

    با سلام
    آیا در پروژه های پیمانکاری که کارفرما ناظر مقیم معرفی کرده و این ناظر مقیم مرتکب تخلف شده آیا قانونی هست که با اتکا بر آن بشه درخواست تغییر ناظر مقیم را داد؟

  13. مجتبی میگوید:

    با سلام
    خسارت ریالی ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت های تایید شده از سوی کارفرما چه گونه محاسبه می شود؟
    در شرایط عمومی پیمان تنها نحوه محاسبه خسارت ریالی ناشی از تاخیر غیر مجاز پیمانکار بیان شده و از خسارت کارفرما به پیمانکار ناشی از عدم پرداخت مطالبات مطلبی بیان نشده است.

  14. امیر راد میگوید:

    سلام
    در بررسی صورت وضعیت قطعی ما کارشناس بررسی کننده به دلیل نداشتن شیت دانه بندی به جای بیس اجرا شده ایتم تونان را به ما داده که اختلاف قیمت زیادی دارد.
    حالا سوال من اینه که ایا مسئولیت نگرفتن نمونه ازمایشگاهی برای دانه بندی با ناظر کارفرماست یا پیمانکار؟و ایا کارشناس بررسی کننده می تواند به دلیل نداشتن شیت هر ایتمی که دوست داشت بدهد؟
    ممنون میشم سریعتر پاسخ بدهید

    • امید شیخا میگوید:

      سلام
      اصولاً کسی که صورت وضعیت قطعی را تهیه کرده است میبایست مستندات لازم را هم ارائه دهد.آیا در صورت وضعیتهای موقت این مورد برخورد نشده بود که به موقع نسبت به ارائه شیت آزمایشگاهی اقدام شود.

  15. سعید ذوالفقاری جو میگوید:

    سلام
    در فهرست بهای راه و باند سال 94
    فصل پنجم بند 3
    نحوه ی دفاع از فاصله دهنده ی پلاستیکی (SPACER) جهت آیتم جدید چگونه است؟

  16. امید سرداری میگوید:

    سلام ایا کارفرما میتواند بصورت یکطرفه یک یا چند ایتم قرارداد را بطور کامل حذف کند؟

  17. سپهدار میگوید:

    سلام در مورد برچیدن کارگاه با توجه به مبلغ پرداختی بابت تجهیز آیا کارفرما میتواند بعضی از تجهیزات پیمانکار را اجازه خروج ندهد؟

    • مهدی همتی میگوید:

      اگر در شرایط خصوصی قید شده باشه که بعد از اتمام کار نزد کارفرما میماند بله میتواند
      یا اگر احساس شود وضعیت قطعی منفی باشد و تضامین جوابگوی وضعیت منفی نباشد نگه میدارد

  18. مهدی همتی میگوید:

    سلام
    درخصوص بند د ماده 32 شرایط عمومی پیمان
    ایا ممکن پیمانکار نواقص پروژه رو خودش انجام بده ولی جنس رو اداره به یه فروشگاه لوازم برقی تعهد داده که اگه شرکت پول رو نداد ما طلب شرکت پرداخت میکنیم و جون پیمانکار نتوانسته پرداخت کنه از سپرده شرکت برداشت کردن پرداخت کردن آیا این کار قانونیه در صورتی که خود شرکت انجام داده نواقص رو و فقط جنس رو از آن فروشگاه دریافت کرده بودیم لطفا راهنمایی کنید

  19. محمد رضا امانی میگوید:

    پیمانکار چند تا وضعیت کارکرد در ذیحسابی اداره کارفرما دارد و کارفرما پولی بابت هیچکدوم از وضعیت ها نداشته که پرداخت کند و 90 درصد کار را انجام داده و حالا اعلام کرده به دلیل بدهکاری زیاد به کارگران و بازار ( بابت خرید مصالح پروژه) و حالا کارگاه را تعطیل کرده است تکلیف مشاور و کارفرما در قبال پیمانکار چیست؟

  20. عزت اله جلالی میگوید:

    با عرض سلام و احترام
    در پروژه ای :
    1- متمم قرارداد در تاریخ 1400/04/05 ابلاغ گردیده است .
    2- فهرست بهای منضم به پیمان فهرست آبیاری و زهکشی سال 1398 می باشد .
    3- شاخص مبنا سه ماهه دوم 1398 می باشد .
    4- صورت وضعیت موقت شماره 1 در بازه زمانی 1400/04/06 الی 1400/04/19 ارسال و تأیید گردیده است .
    5- صورت وضعیت موقت تعدیل شماره 1 با شاخص های 1399 ارسال و تأیید گردیده است .
    6- کارکرد واقعی در سال 1399 بوده است .
    آیا شاخص های سه ماهه دوم 1400 برای محاسبه تعدیل جدید قابل قبول می باشد یا خیر ؟
    با تشکر

  21. مهدی عزیزی میگوید:

    باسلام
    با توجه به اینکه فهرستبهای نفت و گاز را در برنامه نداریدآیا می توان فصل جدید برای فهرستبها نفت و گاز اضافه کرده و خروجی ها را بگیریم؟یا راهکار دیگری پیشنهاد می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *