شماره ردیف ستاره دار

index3

آیتم ستاره دار

در زمان انجام برآورد مهندسین مشاور به عملیاتی برخورد می کند که در فهرست بهای منظم آن مناقصه شرح عملیات یا قیمت واحد ندارد که قیمت واحد و هزینه آن عملیات را آنالیز می نماید و پس از تصویب کارفرما در فهرست بهای منضم به مناقصه (قرارداد آینده) می گنجاند.این آیتم ها به آیتم های ستاره دار موسومند. از اینرو آیتم های فهرست را به نام ردیفهای پایه و آیتم های ستاره دار را به نام ردیف های غیر پایه می شناسیم.

تذکر: میزان ردیفهای غیر پایه از نظر ریالی حداکثر 20 درصد مبلغ هر رشته می باشد. ( ابنیه جدا و … )

تذکر: کارفرما بر روی قیمت واحد اقلام ستاره دار نظر می دهد.

به عنوان مثال:

اگر در پروژه ای مبلغ بخش ابنیه ۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ( که ۷/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ آن فهرست پایه و ۲/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ آن غیر پایه )و مبلغ برق ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال که ( ۷۵/۰۰۰/۰۰۰ پایه و ۵/۰۰۰/۰۰۰ آن غیر پایه ) باشد.

در اینصورت با توجه به اینکه عدد بدست آمده از تقسیم رقم غیر پایه به رقم کل ابنیه در این پروژه بیشتر از ۲/۰ می باشد. لذا باید به کمیسیون برنامه بودجه برود و مجوز بگیرد( پروژه های عمرانی) اما در مورد برق مشکلی وجود ندارد.

سایر توضیحات در بند ۲-۶ فهرست بهای ابنیه در صفحات ۱ و ۲ مربوط به دستورالعمل کاربرد ذکر شده است.

1 دیدگاه برای “آیتم ستاره دار

  1. تینا افشار گفته:

    با سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم از خدمتتون:
    جهت انالیز ایتم های ستاره دار ،از اونجایی که تکسا ایتم های ستاره دار رو انالیز نمیکنه و خودمون باید براش انالیز تعریف کنیم،میخواستم ببینم که ما انالیز این ایتم های ستاره دار رو به چه صورت باید انجام بدیم؟در واقع از کجا بدونیم که این ایتم به چه مصالح ،نیروی انسانی و …. احتیاج داره؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *