دانلود کتاب معماری : کتاب استانداردهای نقشه کشی ساختمان

نام کتاب : استانداردهای نقشه کشی ساختمان

استاندارد نقشه کشی ساختمان

توضیح :
سالها پیش وقتی که ویندوزهای 98 و 95 فونتهای فارسی را به خوبی پشتیبانی نمیکردند نرم افزارهایی مثل سینا یا پروین و … برای فارسی سازی ساخته شد. که ساختاری متفاوت از هم داشتند.

این خبر را شنیدم که مایکروسافت برای ویندوز Xp از شرکتهای ایرانی خواست که code page های خود را برای اعمال و پشتیبانی فارسی اعلام کنند و چون هر شرکت به ساختار خود چسبیده بود و استانداردی واحد در ایران نبود ، مایکروسافت خود فارسی را برای ویندوز جدید تدوین کرد و هیچکدام از این ساختارها را به رسمیت نشناخت.
حال … مدتهاست فکر میکنم چرا شرکتهای مشاور ایرانی برای نقشه های اجرایی ساختمانی هنوز به استانداردهای واحدی نرسیده اند و آیا در سایر کشورها هم روال به همین شکل است ؟ آیا در هر شرکتی نام لایه ها ، ضخامت خطوط و نحوه صفحه بندی و … متفاوتند؟
ما باید به جای دروس چرند نقشه کشی دستی کم کم در دانشکده ها یک استاندارد واحد نقشه کشی با AutoCad  را به دانشجویان معماری آموزش دهیم و راپید را نهایتا با چند ساعت درسی و فقط برای آشنایی چشم با ضخامت خطوط به کار بگیریم….
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا معاونت راهبردی کنونی یکسری استاندارد سازیها را شروع کرد و بسیار هم خوب بود ولی یا من فکر میکنم رها شده یا واقعا این اتفاق افتاده چون جزییات ساختمانی که ارائه شده بود بسیار عالی هستند ولی تکمیل آنها را من ندیدم …

یک نمونه از این حرکات خوب ، کتاب استاندارد نقشه کشی ساختمان است که فکر میکنم هر دانشجوی معماری باید آنرا مطالعه کند. اگر از یک استاندرد موجود پیروی نمیکنید، حداقل برای خود استاندارد خلق نکنید!

لینک دانلود : کتاب استانداردهای نقشه کشی از سازمان برنامه و بودجه:

لـینک دانــلود

حجم دانلود:3mb

 

6 دیدگاه برای “استانداردهای نقشه کشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *